System wentylacji i klimatyzacji dla hal logistycznych
Jeśli chodzi o projektowanie systemów wentylacji i klimatyzacji dla hal logistycznych, zawsze obowiązują podstawowe zasady mechaniki przepływu - niezależnie od konkretnych wymagań dotyczących temperatury w hali.
- Blog
- Klient końcowy - Inwestor
Advantages of torsion air distributors
W trybie ogrzewania z rozdzielacza emitowany jest z dużą prędkością silnie skoncentrowany strumień powietrza, a wokół kolumny powietrznej powstaje podciśnienie. W rezultacie powietrze z otoczenia przemieszcza się z obszaru sufitu i, w mniejszym stopniu, z górnych półek w kierunku strumienia powietrza. Wraz ze wzrostem głębokości penetracji, strumień powietrza zwalnia, otaczające podciśnienie maleje, a powietrze z otoczenia jest indukowane. Następnie strumień dociera do dolnych półek.
Aby strumień mógł efektywnie przepływać do kolejnych półek, pomiędzy podłogą a regałem należy pozostawić przestrzeń od 0,2 do 0,3 metra (m). Ulepszona dystrybucja powietrza umożliwia optymalizację przepływu nawet w trzech korytarzach za pomocą szeregu kanałów powietrznych. (Patrz Rys. 1: Przepływ powietrza przez korytarze).
Rzędy półek ograniczają rotacyjnie symetryczny przepływ skrętnych dystrybutorów powietrza. Przody rzędów półek działają jak ściany, jeśli chodzi o przepływ powietrza, powodując powstawanie strumieni przyściennych. Mają one większy zasięg niż dysze otwarte i większą wysokość montażu niż w przypadku swobodnego przepływu. Wysokość ta może wynosić do 1,5 m.
Przestrzeganie ustawionych temperatur
Maksymalne dopuszczalne temperatury (górny limit temperatury)
Dotyczy to na przykład przechowywania żywności lub produktów farmaceutycznych i zwykle wynosi poniżej 25 stopni Celsjusza. W przypadku bezpośredniego zastosowania na górnych półkach, temperatura powietrza nawiewanego w trybie ogrzewania nie może przekraczać górnego limitu temperatury. Pozwala to tylko na niewielki zakres temperatur, a co za tym idzie, niską moc grzewczą, co oznacza, że do utrzymania temperatury należy zainstalować stosunkowo dużą liczbę jednostek wentylacyjnych.
W tym miejscu pojawiają się skrętne rozdzielacze powietrza, które zwiększają zakres temperatur i moc grzewczą. W trybie ogrzewania przepływ powietrza jest silnie skoncentrowany i nie ma potrzeby doprowadzania powietrza bezpośrednio do górnych półek. W rezultacie powietrze nawiewane może mieć temperaturę o około trzy stopnie Kelvina (K) wyższą niż wymagana górna temperatura graniczna. Wymagana moc cieplna może być wtedy osiągnięta przy użyciu mniejszej liczby jednostek, co zmniejsza początkową inwestycję i bieżące koszty operacyjne - i oczywiście jest to również dobra wiadomość dla środowiska.
W miesiącach letnich ustawione limity temperatury mogą być utrzymywane za pomocą recyrkulacji lub jednostek powietrza zewnętrznego. Powietrze z zewnątrz może być wykorzystywane do bezpośredniego i/lub pośredniego chłodzenia. Zautomatyzowane sterowanie systemem jest wysoce zalecane w celu ścisłego przestrzegania tych limitów temperatury.
Jeśli konieczne jest przestrzeganie dolnego i górnego limitu temperatury, kluczowy jest pionowy gradient temperatury. Jeśli na przykład towary muszą być przechowywane w temperaturze od 18 do 21 stopni Celsjusza (3 K), wysokość hali nie może przekraczać 12 m przy gradiencie 0,25 K/m.
Scentralizowane i zdecentralizowane dostawy mediów
Powietrze nawiewane i stężenie zanieczyszczeń
Jeśli w hali używane są wózki widłowe z silnikiem wysokoprężnym, obowiązują dodatkowe przepisy techniczne specyficzne dla danego kraju. Aby uniknąć przekroczenia dopuszczalnych stężeń zanieczyszczeń, w razie potrzeby należy odpowiednio dostosować przepływ powietrza nawiewanego.
Nowoczesne elektryczne wózki widłowe są zasilane bateriami litowo-jonowymi. Podczas ich ładowania nie wydziela się wodór, co daje im przewagę nad standardowymi akumulatorami kwasowo-ołowiowymi. Oznacza to również, że ich stacje ładowania nie muszą być zgodne z dyrektywą ATEX dotyczącą ochrony przeciwwybuchowej i zapobiegania wybuchom oraz nie trzeba podejmować żadnych dodatkowych środków wentylacyjnych. Jeśli używane są systemy transportu półkowego, ciepło uwalniane przez systemy musi być brane pod uwagę przy obliczaniu obciążenia chłodniczego.