Kodeks Etyczny

Szanowni pracownicy,
Witamy w naszym Kodeksie Postępowania. Dokument ten jest czymś więcej niż tylko zbiorem zasad i wytycznych. U jego podstaw leżą wspólne wartości i przekonania, które stanowią podstawę naszej współpracy w firmie Hoval, a także z naszymi klientami, partnerami i społeczeństwem.
Wartości Hoval - rodzinność, entuzjazm technologiczny, skoncentrowanie na rozwiązaniach i odpowiedzialność - oraz nasze zaangażowanie w pracę zespołową, zaufanie i uczciwość, to filary, które sprawiają, że nasza firma odnosi sukcesy. Ich kluczowym aspektem jest odpowiedzialność, w szczególności odpowiedzialność wobec pracowników, partnerów biznesowych i społeczeństwa.
Kolejnym elementem odpowiedzialności jest przestrzeganie obowiązujących przepisów prawa i naszych zasad w każdym czasie i miejscu, poszanowanie wartości etycznych i działanie w sposób zrównoważony. Napisaliśmy niniejszy Kodeks Postępowania, aby upewnić się, że każdy z nas rozumie
i przyjmuje na siebie tę odpowiedzialność. Służy on jako przewodnik i ma zastosowanie do wszystkich pracowników Grupy Hoval. Kodeks określa zasady prawne i etyczne, których my - jako Grupa Hoval, zobowiązujemy się przestrzegać. Jest to przewodnik po naszym zachowaniu i decyzjach, zarówno w Hoval, jak i w relacjach zewnętrznych, ponieważ wszyscy razem ponosimy odpowiedzialność za reputację Hoval.
Zwracamy się z prośbą do Was, drodzy Pracownicy, o uważne zapoznanie się z niniejszym Kodeksem Postępowania i stosowanie go razem z nami jako wytycznych w naszych codziennych działaniach.
Kierownictwo Grupy Hoval
Fabian Frick Peter Gerner Remo Bretscher
Zachowanie w otoczeniu biznesowym
Zgodność z przepisami prawa i regulacjami
Podstawową zasadą naszego odpowiedzialnego prowadzenia biznesu jest zgodność z krajowymi i międzynarodowymi przepisami prawa, regulacjami prawnymi i wytycznymi korporacyjnymi Grupy Hoval. Zobowiązujemy się do przestrzegania wszystkich obowiązujących zakazów i wymogów prawnych w każdym momencie, nawet jeśli może to pociągać za sobą niekorzystne skutki ekonomiczne lub wyzwania dla firmy Hoval lub osób fizycznych. W naszych działaniach zawsze musimy kierować się zasadą nienaruszania przepisów prawnych.
Unikanie konfliktów interesów
Naszym obowiązkiem jest zawsze działać w interesie firmy Hoval i niezależnie od powiązań osobistych, rodzinnych lub innych, zarówno w naszej codziennej pracy, jak i przy podejmowaniu decyzji biznesowych. Nasza własna pozycja w Hoval nie może być nadużywana dla osobistych korzyści. Od samego początku należy unikać konfliktów interesów z prywatnymi koncernami, prowadzoną działalnością gospodarczą lub inną, w tym działalnością osób i organizacji powiązanych. Jeśli dojdzie do konfliktu, należy natychmiast poinformować o tym bezpośredniego przełożonego lub specjalistę ds. zgodności, aby znaleźć przejrzyste rozwiązanie. Bezpośredni przełożony lub specjalista ds. zgodności z przepisami powinni zostać poinformowani tak szybko, jak to możliwe, aby w pierwszej kolejności nie dochodziło do konfliktów wewnętrznych.
Uczciwa konkurencja i walka z korupcją
Hoval przywiązuje dużą wagę do dobrych relacji biznesowych i opowiada się za przejrzystością, otwartą komunikacją, uczciwością oraz zmotywowanymi, odpowiedzialnymi pracownikami. Jest to podstawa naszej reputacji i zaufania klientów, a także naszego sukcesu ekonomicznego w świecie globalnej konkurencji.
Nasza działalność biznesowa musi być zawsze zgodna z lokalnymi przepisami. Wszelkie naruszenia prawa antymonopolowego, przepisów o konkurencji lub przepisów korupcyjnych są dla nas niedopuszczalne. Łapówki lub porozumienia kartelowe nie są dla nas sposobem na uzyskanie zamówień. W naszej staraniach o klientów i w kontaktach z dostawcami konsekwentnie przestrzegamy przepisów ustawowych.
Zobowiązujemy się nie dokonywać żadnych niewłaściwych wpłat na rzecz funkcjonariuszy publicznych, osób zatrudnionych w sektorze prywatnym, osób zajmujących eksponowane stanowiska polityczne lub partii politycznych, w celu uzyskania bezprawnych korzyści lub preferencyjnego traktowania. Dotyczy to również przyspieszenia procesów urzędniczych. Odmawiamy również przyjęcia jakichkolwiek korzyści, które mogłyby sprawiać wrażenie wywierania nadmiernego wpływu na relacje biznesowe lub decyzje biznesowe oraz które mogłyby zostać wykorzystane jako quid pro quo w zamian za preferencyjne traktowanie osób trzecich.
Zapobieganie praniu brudnych pieniędzy
Przestrzegamy obowiązujących przepisów dotyczących przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu oraz nie uczestniczymy w finansowaniu nielegalnej działalności. Przestrzegamy naszych zobowiązań prawnych w celu zapobiegania praniu brudnych pieniędzy.
Nasi pracownicy są zobowiązani do zachowania czujności w przypadku nieprawidłowości płatniczych, w tym w szczególności płatności gotówkowych lub innych podejrzanych zachowań klientów i partnerów, a także do zgłaszania wszelkich podejrzanych przypadków.
Ograniczenia w handlu i bojkoty
Hoval działa na różnych rynkach na całym świecie i podlega różnym systemom prawnym. Zgodnie z naszą polityką biznesową zobowiązujemy się do przestrzegania wszystkich odpowiednich przepisów eksportowych i importowych, w tym obowiązujących sankcji handlowych i embarga. To, czy produkt, usługa lub technologia mogą być eksportowane z jednego kraju do drugiego, zależy od wielu czynników, w tym od charakteru produktu, jego kraju pochodzenia, zastosowania i użytkownika końcowego. Sankcje i embarga ograniczają transakcje z niektórymi krajami, wyznaczonymi osobami i podmiotami oraz do określonych zastosowań końcowych. W związku z tym przestrzegamy tych ograniczeń i uzyskujemy wszystkie niezbędne dokumenty przed przeprowadzeniem transakcji lub eksportem naszych towarów.
Bezpieczeństwo i zgodność z prawem naszych produktów
Opracowujemy i wytwarzamy bezpieczne i nienaganne produkty oraz przestrzegamy przepisów prawa i przepisów technicznych dotyczących naszych produktów. Nasze produkty nie mogą posiadać żadnych wad ani właściwości, które mogłyby w jakikolwiek sposób wpłynąć na zdrowie naszych klientów.
Zachowanie w Hoval
Równe traktowanie i niedyskryminacja
Kultura rodzinna oparta na równych szansach, docenianiu oraz wzajemnym zaufaniu i szacunku jest dla nas bardzo ważna. Promujemy równe prawa oraz zapobiegamy nękaniu i dyskryminacji we wszystkich obszarach. Wszystkich pracowników traktujemy jednakowo i chronimy ich nietykalność osobistą, prywatność i prawa osobiste, bez względu na płeć, wiek, kolor skóry, pochodzenie etniczne, rasę, tożsamość seksualną, ideologię, niepełnosprawność czy religię.
Różnorodność i inkluzywność
Jesteśmy przekonani, że dywersyfikacja naszych pracowników stanowi ogromną wartość dodaną dla Hoval. Wnosi nowe pomysły, różne perspektywy i różnorodne doświadczenia do rodzinnej atmosfery, która promuje nasze wartości. Przez różnorodność rozumiemy siłę roboczą, która obejmuje szereg kultur, pokoleń, płci, grup etnicznych, narodowości, umiejętności, pochodzenia społecznego i wszystkich innych szczególnych cech, które wyróżniają nas jako jednostki. Integracja oznacza dla nas tworzenie środowiska pracy, w którym każdy może aktywnie przyczyniać się do sukcesu firmy i w którym indywidualne umiejętności, doświadczenia i perspektywy wszystkich pracowników są cenione i szanowane.
Prawa człowieka i prawa pracownicze
Opowiadamy się za przestrzeganiem uznanych na arenie międzynarodowej praw człowieka. Odmawiamy współpracy z dostawcami i klientami, którzy dopuszczają się naruszeń praw człowieka, takich jak handel ludźmi, kary fizyczne, przemoc, dyskryminacja lub nielegalne regulacje dotyczące nadgodzin. Stanowczo odrzucamy wszelkie formy pracy przymusowej lub pracy dzieci, a także wymagamy, aby nasi dostawcy i klienci robili to samo. Uznaje się prawo wszystkich pracowników do godziwego wynagrodzenia. Zarówno wynagrodzenie, jak i inne świadczenia muszą spełniać co najmniej odpowiednie krajowe i lokalne wymogi prawne, a także standardy odpowiednich sektorów gospodarczych i regionów.
Praca i ochrona zdrowia
Firma Hoval dokłada wszelkich starań, aby zapewnić bezpieczne i zdrowe środowisko pracy swoim pracownikom, partnerom biznesowym oraz gościom na całym świecie. Obejmuje to przestrzeganie prawa pracy, zapewnienie solidnych zgodnie z prawem umów i warunków zatrudnienia oraz odrzucenie nadużywania narkotyków i substancji odurzających. Pracownicy i partnerzy biznesowi muszą być zaznajomieni z naszymi wewnętrznymi wytycznymi, by móc zminimalizować ryzyko w miejscu pracy w naszych obiektach i podczas pracy z naszymi klientami.
Bezpieczeństwo i zdrowie naszych pracowników są tak samo ważne, jak jakość produktów i sukces ekonomiczny firmy Hoval. Zasady te stanowią integralną część wszystkich procesów operacyjnych i są uwzględniane już w fazie planowania. Każdy pracownik przyczynia się do bezpieczeństwa i ochrony zdrowia oraz przestrzega odpowiednich przepisów. Menedżerowie są zobowiązani do szkolenia i wspierania swoich zespołów w tym zakresie. Te same standardy bezpieczeństwa obowiązują również pracowników podwykonawców, którzy pracują w imieniu Hoval.
Zachowanie w społeczeństwie
Ochrona środowiska
Odpowiedzialność za energię i środowisko ma w naszej firmie długą tradycję i jest priorytetem w naszych myślach i działaniach.
Klimat wewnętrzny i klimat globalny są ze sobą powiązane. Bierzemy na siebie wynikającą z tego odpowiedzialność i opracowujemy oraz produkujemy rozwiązania w zakresie klimatu wewnętrznego, które dzięki innowacyjnym technologiom chronią środowisko. Efektywność energetyczna, promowanie odnawialnych źródeł energii, minimalizacja emisji, trwałość oraz stosowanie materiałów przyjaznych środowisku i nadających się do recyklingu stanowią podstawę naszych wysiłków.
Poprzez ciągłe zmniejszanie zużycia energii, surowców, odpadów, zużycia wody i emisji dążymy do zmniejszenia śladu środowiskowego naszej działalności biznesowej. Jako odpowiedzialna firma jesteśmy mocno zaangażowani w pozostawienie nienaruszonego naturalnego ekosystemu dla przyszłych pokoleń. Przestrzegamy obowiązujących przepisów i regulacji dotyczących ochrony środowiska. Zachęcamy naszych pracowników do uświadomienia sobie swojego osobistego śladu środowiskowego i wspierania odpowiednich inicjatyw.
Zaangażowanie społeczne i darowizny
Hoval postrzega siebie jako aktywnego członka społeczeństwa i angażuje się w nie na różne sposoby. Nasze darowizny lub inne formy zaangażowania społecznego są przekazywane wyłącznie w interesie wspólnego dobra. Darowizny muszą być przekazywane w sposób etyczny i uczciwy. Nigdzie na świecie nie przekazuje się żadnych wkładów finansowych na rzecz partii lub ugrupowań politycznych. W żadnym wypadku środki nie są wykorzystywane do działań naruszających obowiązujące prawo lub przepisy wewnętrzne.
Przetwarzanie danych, informacji, systemów informatycznych i mediów społecznościowych
Ochrona danych
Firma Hoval zobowiązuje się do podjęcia wszelkich niezbędnych środków w celu zapewnienia ochrony danych osobowych naszych pracowników, klientów i partnerów. Naruszenie ochrony danych osobowych może mieć poważne konsekwencje dla firmy Hoval i zaszkodzić jej reputacji oraz naruszyć zaufanie do firmy Hoval. W związku z powyższym z danymi osobowymi należy obchodzić się z najwyższą starannością i rozwagą.
Dostęp do danych osobowych mogą mieć wyłącznie osoby, które wyraziły na to zgodę. Dane osobowe mogą być gromadzone, przetwarzane lub wykorzystywane tylko wtedy, gdy istnieje ku temu podstawa prawna lub gdy osoba, której dane dotyczą, wyraziła na to wyraźną zgodę.
Wraz z postępującą cyfryzacją naszych produktów i usług już od samego początku - w fazie projektowania i rozwoju naszych projektów przywiązujemy dużą wagę do integracji ochrony danych i bezpieczeństwa informacji. Jest to zgodne z zasadą "privacy by de- sign" i gwarantuje, że nie tylko przestrzegamy wymogów prawnych, ale także uwzględniamy je w naszych procesach biznesowych.
Informacje poufne/tajemnice przedsiębiorstwa
Wszystkie informacje, które pracownicy otrzymują w związku ze swoją pracą, muszą być zawsze traktowane jako wewnętrzne i poufne. Poufne informacje oraz tajemnice handlowe są bardzo ważne i muszą być chronione oraz zabezpieczone przez cały czas. Nie mogą być niewłaściwie wykorzystywane lub ujawniane dla osobistych korzyści lub w jakikolwiek inny sposób. Obowiązuje bezwzględny obowiązek zachowania poufności. Dotyczy to w szczególności strategii biznesowych i marketingowych, wiedzy technicznej na temat produktów, systemów i procesów produkcyjnych, danych klientów oraz informacji operacyjnych i finansowych.
Nie dotyczy to niektórych informacji, które zostały opublikowane przez firmę Hoval lub mogą być przeglądane w publicznie dostępnych dokumentach lub są wymagane w procesie sprzedaży.
Szanujemy również informacje poufne i tajemnice handlowe innych osób.
Systemy informacyjne i media społecznościowe
Zasoby techniczne udostępniane przez Hoval, takie jak systemy informatyczne, konta e-mail i inne media komunikacyjne, są przeznaczone wyłącznie do określonego, zgodnego z prawem i etycznego użytku i nie mogą być wykorzystywane do niewłaściwych celów lub wykorzystywane do celów nieetycznych.
Przeglądanie, pobieranie lub udostępnianie obraźliwych, łamiących prawo lub nieodpowiednich treści jest surowo zabronione.
Media społecznościowe pozwalają nam dzielić się informacjami szybko, szeroko i kompleksowo. Ważne, abyśmy przez cały czas zdawali sobie sprawę z wpływu, jaki może mieć udostępnianie zdjęć i tekstów na temat Hoval, miejsca pracy lub współpracowników. Nieostrożne posty lub pospieszne publikacje mogą mieć nieprzewidziane konsekwencje, w tym utratę reputacji pracowników i firmy Hoval. Należy tego unikać.
Uczciwość finansowa
Dbamy, aby transakcje gospodarcze były starannie i w pełni dokumentowane, gwarantując w ten sposób, że dokumenty finansowe i księgowe są zgodne z przepisami prawa oraz standardami rachunkowości Hoval, że zgodnie z prawdą opisują wyniki działalności gospodarczej.
Nigdy nie angażujemy się w nieuczciwe lub inne nielegalne działania.
Ochrona majątku firmy
Z własnością i aktywami firmy Hoval obchodzimy się z należytą starannością i wykorzystujemy je wyłącznie do celów służbowych, a nie osobistych, chyba że otrzymaliśmy wyraźnie upoważnienie. Chronimy mienie przed utratą, uszkodzeniem, niewłaściwym wykorzystaniem, kradzieżą, oszustwem i innymi formami ingerencji. Dotyczy to zarówno aktywów materialnych, jak i niematerialnych.
Własność intelektualna firmy Hoval jest dla nas cennym zasobem i decydującą przewagą konkurencyjną, którą konsekwentnie chronimy przed nieuprawnionym dostępem osób trzecich.
Korzystamy z naszych zasobów w sposób właściwy i ostrożny.
Zakres/realizacja
Niniejszy Kodeks Postępowania jest wiążący dla wszystkich pracowników firmy Hoval, w tym dla Zarządu, Kierownictwa Grupy i wszystkich szczebli zarządzania, niezależnie od stanowiska lub miejsca pracy. Dotyczy to również partnerów zewnętrznych, takich jak dostawcy, konsultanci, partnerzy handlowi i inni partnerzy biznesowi, którzy działają w naszym imieniu lub we współpracy z nami.
Każda firma w ramach grupy jest odpowiedzialna za wdrożenie Kodeksu i zapewnienie, aby przestrzeganie wytycznych i umów nie skutkowało żadnymi niekorzystnymi konsekwencjami dla pracowników.
Na naszych menedżerach spoczywa szczególna odpowiedzialność za dawanie przykładu w swoich działaniach. Są oni pierwszym punktem kontaktowym w przypadku pytań dotyczących zrozumienia przepisów i dbają o to, aby wszyscy pracownicy znali i rozumieli Kodeks Postępowania. W przypadku niedopuszczalnego zachowania podejmują odpowiednie środki, aby zapobiec naruszeniom w swoich obszarach odpowiedzialności.
Wszyscy pracownicy są zobowiązani do przestrzegania niniejszego Kodeksu i zapewnienia, że ich zachowanie jest zgodne z prawem i Kodeksem Postępowania, wytycznymi i dyrektywami Hoval.
Powiadamianie i dane kontaktowe
Prosimy wszystkich pracowników o zgłaszanie wszelkich podejrzanych zachowań, działań lub naruszeń przepisów, praw lub wytycznych. Wszelkie naruszenia należy zgłaszać bezpośrednio na adres e-mail compliance@hoval.com. Można to również zrobić poufnie. W przypadku braku dostępnego adresu e-mail istnieje możliwość skontaktowania się telefonicznie z inspektorem ds. zgodności w danej lokalizacji.
Hoval zapewnia wszystkich pracowników, że osoba przekazująca informacje i raport będzie traktowana poufnie oraz, że po zgłoszeniu zostaną podjęte odpowiednie działania. Nieupoważnione osoby trzecie nie mają dostępu do wykorzystywanych kanałów zgłaszania. Osoba przekazująca informacje otrzyma potwierdzenie zgłoszenia po upływie 7 dni roboczych, a po trzech miesiącach od potwierdzenia otrzymania zgłoszenia informację zwrotną na temat tego, czy i, jeśli ma to zastosowanie, jakie działania zostały podjęte w wyniku zgłoszenia.
Naruszenia Kodeksu Postępowania nie będą tolerowane w celu ochrony firmy Hoval i jej pracowników. Nieprzestrzeganie przepisów może skutkować podjęciem działań dyscyplinarnych, włącznie z rozwiązaniem stosunku pracy, a także postępowaniem cywilnym i karnym.
Chcielibyśmy podziękować Państwu, naszym pracownikom, za cenne wsparcie i przestrzeganie Kodeksu Postępowania na co dzień.
Ważność: 03.06.2024